Pierwsze dni nowego roku to chyba najlepszy moment na podsumowanie tego, co działo się w branży SEO w ciągu minionych 12 miesięcy. Przechodzący do historii 2015 rok upłynął pod znakiem mobile, content marketingu oraz aktualizacji algorytmu Google.
Zmiany wprowadzone przez Google
Chyba najwięcej mówiło się w tym roku na temat potrzeby dostosowania strony do wymagań użytkowników mobilnych – w związku z wprowadzoną w kwietniu aktualizacją Mobile Friendly Update – szumnie zapowiadaną jako trzęsienie ziemi w SERP-ach mobilnych. Mimo, że spektakularne zmiany nie zostały odnotowane, trendu mobilnego nie można lekceważyć, choćby z uwagi na wyrazisty wzrost ruchu mobilnego na całym świecie. Nowy czynnik rankingowy spowodował niemałe zamieszanie i realnie zwiększył zainteresowanie właścicieli stron internetowych tematyką mobilności.
Google oficjalnie potwierdził w lipcu rozpoczęcie aktualizacji algorytmu Panda 4.2, jednocześnie zapowiadając, że zmiany będą wprowadzane stopniowo na przestrzeni kilku miesięcy. Nie było więc znanego dotychczas jednego silnego tąpnięcia w wynikach wyszukiwań.
Nie spowodował go także algorytm RankBrain, działający od początku roku, oparty na sztucznej inteligencji, który ma za zadanie jak najlepiej zrozumieć intencję pytającego i kontekst zapytania oraz dostarczyć mu najbardziej adekwatną odpowiedź.
Na sam koniec roku Google zafundował SEO-wcom jeszcze jedną zmianę – usunięta została możliwość filtrowania wyników według geolokalizacji – celem była prawdopodobnie walka z nieuczciwymi graczami w branży, niestety stracili na tym także ci uczciwi.
Trendy
Wśród trendów w branży SEO z pewnością silnie wyróżnił się content marketing, i choć do ideału jeszcze daleko, coraz więcej firm nie tylko dostrzega, ale również skutecznie realizuje potrzebę budowania trwałych relacji z odbiorcami poprzez atrakcyjną i przydatną treść.
Ku naszemu niezadowoleniu popularność zyskały strony typu one-page, które mają znikomy potencjał SEO.
To, co dziś mocno zauważalne, to rozwój SEO, które chętnie rozpatrywane jest w szerszym kontekście, jako element strategii marketingowej, łączącej content marketing, e-PR, social media czy użyteczność stron.
Co nowego przyniesie 2016 rok?
Czym zaskoczy nas w tym roku Google – nie wiadomo. Jest natomiast oczywiste, że trendy, obowiązujące w zeszłym roku, nie stracą na swojej aktualności, co z pewnością przyczyni się do dalszego rozwoju branży SEO.
W grudniu minęło 25 lat od powstania pierwszej strony www. Dziś samo jej posiadanie nie gwarantuje sukcesu w sieci. Możliwe jest to tylko dzięki zintegrowanym działaniom i kompleksowym usługom marketingu internetowego.