Treść to kluczowy aspekt strony internetowej, bez którego trudno o dobrą widoczność serwisu w sieci. W tym kontekście sporo mówi się o wykorzystaniu odpowiednich słów kluczowych oraz unikalności i użyteczności treści. To oczywiście niezwykle istotne elementy w procesie pozycjonowania. Zdarza się jednak, że strona, pomimo rozbudowanej, ciekawej i oryginalnej treści, nie osiąga satysfakcjonującej widoczności. Zakładając, że pozostałe elementy on-page i off-page SEO funkcjonują w miarę dobrze, warto dokładniej przyjrzeć się treściom na stronie.
Groźna kanibalizacja
Problemem może być groźnie brzmiące zjawisko znane jako kanibalizacja słów kluczowych. Polega ono na tym, że wiele podstron w ramach jednej domeny zostało zoptymalizowanych pod to samo słowo kluczowe.
To sprawia, że URL-e rywalizują między sobą o pozycję w wynikach wyszukiwania Google dla tej samej frazy, a sama wyszukiwarka ma problem z ustaleniem, która podstrona jest bardziej wartościowa. Może się zdarzyć, że raz wskaże jedną podstronę, innego dnia drugą, a pozycje strony będą dalekie od stabilnych.
Podobna treść, słowa kluczowe czy nazwy kategorii nie budują jakościowej, merytorycznej strony, ale wzajemnie się „zjadają”. Zamiast konkurować z innymi stronami, walczą same ze sobą. Osiągamy w ten sposób efekt odwrotny do zamierzonego.
Jak rozpoznać kanibalizację?
Jeśli zauważysz duże wahania pozycji swojej strony, sprawdź czy te zmiany nie wynikają z prezentowania różnych podstron dla tej samej frazy (raz jednej, raz drugiej). Może się również zdarzyć, że obie podstrony znajdą się w wynikach wyszukiwania równocześnie, przykładowo jedna na 8. pozycji, a druga na 14.
Jak uniknąć kanibalizacji?
Największy błąd to brak pomysłu na treść i strategię jej tworzenia. Chaotycznie dodawane teksty niekoniecznie przysłużą się stronie. Nie zawsze im więcej tym lepiej. Warto pomyśleć o tym już na etapie budowania strony, szczegółowo planując układ treści i rozpisując strukturę serwisu z przypisaniem fraz kluczowych do podstron.
Jeśli natomiast strona jest już rozbudowana i zawiera dużo treści, konieczny jest jej audyt, sprawdzenie czy treści się nie powielają. Jeśli tak jest, można scalić treść na dany temat na jednej podstronie, na przykład aktualizując ją, zwłaszcza jeśli poprzedni tekst był tworzony jakiś czas temu.
Optymalizacja
Warto wykorzystać również narzędzia, jakie daje nam optymalizacja SEO. Modyfikacja title, nagłówków, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, przekierowanie 301 to rozwiązania, które pomagają nakierować Google na właściwe tory.
Kanibalizacja słów kluczowych to zjawisko, którego nie sposób wyeliminować w 100%, jednak mając świadomość zagrożenia i możliwych rozwiązań łatwiej jest z nią walczyć.