Często mówi się o błędach, nadużyciach i uchybieniach agencji SEO, działających na polskim rynku. Oczywiście trzeba je piętnować i uświadamiać klientów, czego powinni oczekiwać od firm, którym zlecają pozycjonowanie swoich stron, jednak warto także podnieść temat błędów popełnianych przez klientów agencji SEO, które często utrudniają pracę specjalistom, a nawet psują uzyskane efekty.
Oto naszym zdaniem najważniejsze grzechy klientów, wynikające głównie z niewiedzy i braku świadomości możliwych konsekwencji.
1 Kopiowanie treści z innych stron
Osławione zjawisko duplicate content (powielanie treści) zostało napiętnowane przez wyszukiwarkę Google dawno temu jako sposób manipulowania pozycją witryny w rankingu. Warto tworzyć unikalne treści, nie tylko ze względu na wymogi wyszukiwarki, ale przede wszystkim na oczekiwania internautów, poszukujących wartościowych informacji, odpowiedzi na ważne z ich punktu widzenia pytania, a nie powtarzanych wszędzie formułek.
2 Pozyskiwanie słabych linków
Nie mając wiedzy, które linki są wartościowe, a które mogą tylko zaszkodzić, lepiej zdać się na specjalistów. Zdobywanie linków na własną rękę może sabotować prace agencji i zakończyć się nawet ukaraniem strony, dlatego wszystkie działania związane z pozyskiwaniem większej ilości linków powinny być konsultowane z agencją.
Oczywiście jeśli firma ma ambicje, by tworzyć własne materiały i dystrybuować je w internecie, jest to jak najbardziej wskazane, natomiast warto, by odbywało się to w porozumieniu z agencją lub przynajmniej za jej wiedzą. Wspólnie można wypracować najlepszą strategię, która przysłuży się firmie zarówno pod względem PR, jak i SEO.
3 Nieinformowanie o zamiarze zmiany strony internetowej, a nawet o samym dokonaniu zmiany
Stawianie agencji SEO przed faktem dokonanym to zdecydowanie zły pomysł. Brak kontaktu w tej sprawie może spowodować nagłą utratę pozycji w wyszukiwarce, ponieważ większość nowych stron jest całkowicie pozbawionych optymalizacji SEO. Taka „goła” pod kątem SEO strona może zostać bardzo szybko oceniona przez algorytm wyszukiwarki, i w konsekwencji stracić uzyskane efekty, które nie zawsze udaje się w krótkim czasie przywrócić.
Brak SEO to nie jedyny problem – sama jakość nowych stron też często pozostawia wiele do życzenia. Klienci chętnie ulegają modom lub namowom twórców stron www, decydując się na strony może atrakcyjne wizualnie, ale mało wartościowe z punktu widzenia pozycjonowania. Chodzi m.in. o modne dzisiaj strony typu one page lub witryny z brakiem możliwości dodawania i rozwijania treści.
Klient, który odpowiednio wcześnie poinformuje o swoich zamiarach, może liczyć na cenne wskazówki, które pomogą w stworzeniu strony prawidłowej pod kątem SEO. Poza tym specjaliści mają czas na wykonanie pełnej optymalizacji przed opublikowaniem strony. Jednak najgorsze, co można zrobić tworząc nową stronę, to zastępowanie starej witryny komunikatem „Strona w budowie”, a także zawieszanie strony niedokończonej z demonstracyjnymi fragmentami Lorem ipsum.
4 Niedopilnowanie terminów opłat za hosting i domenę, skutkujące niewyświetlaniem się strony
Niedostateczna dbałość o stałe i prawidłowe wyświetlanie się strony może skutkować nagłą utratą pozycji w rankingu wyszukiwarki, a także utratą potencjalnych klientów.
5 Kupowanie domen internetowych bez konsultacji
Niektórzy klienci myślą, że kupując dodatkową domenę wzmocnią efekt pozycjonowania. Zazwyczaj nie mają jednak pomysłu ani funduszy na nową stronę, więc jedyne co nam pozostaje, to wykonanie przekierowania. W takiej sytuacji zakup nowej domeny jest zupełnie niepotrzebnym wydatkiem. Wszystkie te działania zakłócają i utrudniają pracę pozycjonerom. Wielu problemów można by uniknąć, gdyby klienci częściej zadawali pytania i konsultowali ze swoją agencją SEO posunięcia związane ze stroną internetową.